Saturday 8 December 2012

Of having a baby


Yes, I know it’s a sensitive issue to talk or to write about.  Of course this is a rather important question to discuss on the brink of marriage.

A quote from Committed, A novel by Elizabeth Gilbert
First comes love, then comes marriage, then comes baby in baby carriage? Even the word “Matrimony” comes to us from the Latin word for mother. We don’t call marriage “patrimony”. Matrimony carries an intrinsic assumption of motherhood, as though it is the babies themselves who make the marriage.

Few years ago, I remember standing beside a mother with her toddler, such a cute and adorable. But I just have no feeling. No desire whatsoever for a baby of my own.

 I love kids especially babies and toddlers.  DH too. He had 4 nieces and nephews and he is good in handling kids. I’m not. Pengalaman menjaga adik adik especially Irfan my younger brother ketika berumur 13 tahun mungkin sedikit sebanyak membantu. Tapi takboleh jika dibandingkan dengan anak sendiri.

Beberapa hari lalu, saya menonton Keeping Up with The Kardashian. Rancangan mengenai sebuah keluarga celebrity walaupun bukan artis Hollywood, tapi saya gemar mengikuti kisah disebalik hidup mereka yang penuh glam. Bukan lah menonton kita hendak jadi seperti mereka, saya percaya kita ambil yang baik,yang buruk dijadikan panduan. Saya suka kan keluarga Kardashian kerana sikap terbuka mereka sesama ahli keluarga.

Berbalik kepada soal anak, salah seorang The  Kardashian sister, Khloe Kardashian yang berkahwin dengan Lamar Odom pemain NBA. They trying to conceive but Khloe seems having fertilit issue. The both really want to have a baby.. Saya terfikir sejenak, perlukah saya pergi jumpa pakar dalam hal ini seperti Khloe? Traumatise sekejap kat situ..

How would I manage that. What if DH insists to have a baby like Lamar?
Saya tak pasti saya ada masalah fertility, kalau diikutkan sejarah keluarga. Maybe my only problem is my weight (over) issue hehehe. But I can tackle the problem if weight is the issue.

I still remember couple months before our wedding day, When I asked DH, you really want a baby? I mean as soon as we got married, at first he said “yes of course!” I replied, “but I think I’m not ready, look we are living apart, I don’t want to go to clinic for my pregnancy checking all by myself!”  then he said, “ok ok we wait until you ready” and he just smile.. I know dia ikhlas.. few ;) ada kelegaan disitu.

Thats not the issue actually. Its just that I’m not ready sepenuhnya. I’m sure kalau kita betul betul mahu menjadi seorang ibu, pergi naik bas pun kita sanggup kan?

With or without the baby, perjalanan kami masih baru.  Tunggu aje lah after 2 years or more, people will start asking…

Baru baru ini, bila ke pasar, saya lihat seorang remaja lelaki, sangat handsome rasanya dalam belasan tahun, rajin betul menolong bapanya mengangkat barang dari van dan diagihkan ke dalam pasar. Dengan memakai ketayap (kopiah putih mungkin dia sekolah agama dari kecil) muka bersih dan berseri. Tiba tiba saya terfikir, kalau lah ada anak lelaki sepertinya, alangkah seronok, rajin betul dia tolong bapanya tanpa menngeluh penat sebaliknya tersebyum manis. Perasaan keibuan rasa menebal. Rasanya nak call DH, I want a baby!! A baby boy! Hahaha

Jangan risau, saya tak buat pun, ;)

Sebenarnya selepas berkahwin, kami dah berbincang, biarlah semua stabil. yang paling penting kena make sure kerja saya secara tetap di perak nanti, rumah etc etc. tambahan irfan adik bongsu tahun depan SPM. Saya kena kira kos nak membiayai untuk university, semua nak pakai duit. Tahun pertama di universiti kemungkinan besar 1/3 gaji saya adalah untuk dia sehingga dia dapat Biasiswa atau study loan. Mampukah nak ada baby masa tu?

Sebenarnya saya tak pasti kos baby sebulan, maybe 1/3 gaji saya + 1/3 gaji DH, tu belum masuk  persediaan permulaan, owhh ni alasan ke huaraian?? Hehehe

Sememangnya bila difikirkan saya belum ready, like DH, bila ditanya betul betul dia pun rasa berat nak jawab, sememangnya kita impikan bayi yang comel, sihat tapi mampukah kita jaga dan didik, tanggungjawab yang sangat besar....

Doa saya kepada Allah as for now, saya tau Allah tau apa yang terbaik untuk saya dan DH. Jadi saya berharap Allah akan mengurniakan saya anak bila saya betul betul bersedia untuk dipinjam anugerah Nya yang tidak ternilai. Kalau ditakdirkan sekarang dia merasakan Dia nak beri, dah tentu saya dah mengandung.. jadi saya pasrah. DH juga tidak memaksa, dia juga fikir segalanya masih terlalu awal. Tunggu je lah…. Walau dalam hati dah mengira ngira nama anak kitaorang nanti hehehehe

1 comment:

  1. sis pun masih menanti
    hope ada rezeki dpaat baby nanti :)

    ReplyDelete