Monday 18 November 2013

Bubur Asyura Kedah

DSC_3249

Selama ni, ingatkan bubur Asyura ni sama di setiap negeri. Rupanya lain lain. Orang Kedah pangil Bubur Sora (singkatan untuk Asyura). Untuk yang diluar Kedah yang berminat nak cuba boleh la cuba resepi ni. Rasanya seperti bubur kacang cuma ianya beku seperti pudding dan dalam nya ada pisang, keledek, dan berbagai jenis kacang seperti kacang kuda, kacang merah dan kacang tanah. Tetapi bahan bahan penting ialah tepung beras dan kacang hijau. Bahan sampingan pula boleh dipelbagaikan, seperti kacang merah, kacang tanah, keledek putih atau unggu, nangka, cempedak dan yang paling best adalah durian.

DSC_3243

 DSC_3219 

Bubur Asyura Kedah
Untuk dapat 2 talam sederhana
Bahan-bahanya :
4 cawan tepung beras
1 1/2 cawan kacang hijau - direbus sehingga lembut. Tapis dan simpan air.
3 kotak santan (boleh pakai santan segar lagi sedap)
gula pasir ikut manis - saya guna 2 1/2 cawan untuk kurang manis
gula merah - tak pakai, kalau pakai warna akan gelap sikit
1 tin jagung dalam tin
4 biji pisang berangan (atau pisang apa pun boleh) dipotong kecil
2 biji keledek dadukan rebus 1/2 masak dan tapis

Cara cara :
Pictures

1. Campurkan santan kotak dalam satu bekas. Campurkan air rebusan kacang hijau dan air masak dengan santan tadi. jadikan semuanya kira kira 10 cawan air + santan. Campurkan 2 sudu kecil garam dalam santan tadi. Kacau rata. Campurkan tepung beras dan gula. Kacau sehingga gula larut. At this point boleh rasa tahap kemanisan yang kita nak..

2. Masukkan bancuhan tadi ke dalam periuk atau kuali. Buka api perlahan dan kacau sehingga bancuhan hampir mendidih. Masukkan keledek, kacang hijau rebus, jagung dan kacau berterusan sehingga pekat dan keledek masak sepenuhnya. Boleh tambah air jika rasa adunan pekat, berketul dan susah nak kacau. Saya ada tambah air sebanyak 2 cawan sebab macam pekat sgt.

3. Bila tepung dah nampak berkilat, tandanya dah masak. Cuba letak diatas piring, adunan tepung akan beku dan tak melekat tandanya dah masak. Akhir sekali masukkan pisang atau buah lain yang lembut seperti nangka, durian dan sebaginya. Kacau seketika lagi beberapa minit dan tutup api. Tuang dalam bekas dan biarkan bubur sejuk sebelum dipotong.

No comments:

Post a Comment