Saturday 5 October 2013

Susahnya....

DSC_2124

Hidup adakalanya kita diatas, adakalanya kita tersungkur jatuh kebawah. Itulah hidup. Cabaranya ialah apabila kita diatas, bagaimana caranya agar kita tak leka dan alpa dan terus bersyukur dengan apa yang kita miliki. Kalau dibawah pula, kita harus cuba untuk bangun dan bangun untuk terus berdiri diatas. Semuanya terpulang kepada kita, nak berada diatas atau dibawah.

Terpanggil untuk menulis kali ini adalah mengenai cabaran untuk beristiqamah. Istiqamah atau dalam erti kata mudah berterusan dalam melakukan perubahan yang baik. Bahasanya mudah. Perlaksanaanya hanya yang melaluinya yang tahu.

Susahnya nak istiqamah. Betul. Susahnya nak tetapkan dalam diri betapa perlunya kita tetapkan iman, kentalkan jiwa dan sanubari agar menjauhi perkara larangan. Beberapa kali diri ini tersasar jauh keluar dari jalan istiqamah. Tetapi Allah itu maha pengasih dan penyayang, sentiasa memberi peluang kepada hamba Nya yang lemah ini untuk masuk balik ke jalan yang itu. Walaupun berulang ulang kali.

Dalam setiap sujud, kalau dulu diri ini memohon agar dimurahkan rezeki diberi kejayaan di dunia dan akhirat… tapi sekarang, yang dipohon adalah agar ditetapkan istiqamah, dipermudahkan amal ibadat dalam mencari keredhaan Allah.




No comments:

Post a Comment